بسم الله الرحمن الرحیم

تحقیقات مطالعات و آموزش

شامل سه بخش (پژوهش، مطالعات تاریخ شفاهی، آموزش )

الف)پژوهش

  1. تهیه، تدوین و نگارش مقاله­های علمی پژوهشی و علمی ترویجی در حوزه دفاع مقدس
  2. برگزاری نشست­های تخصصی در حوزه پژوهش
  3. برگزاری جشنواره تحقیقات (کارخواسته) برتر دانشجویی با مشارکت مراکز آموزش عالی و تدوین تحقیقات برتر
  4. حمایت از پایان نامه­ها و رساله­های دانشجویی و انتشار آن
  5. بازخوانی عملیات­های هشت سال دفاع مقدس با حضور رزمندگان و فرماندهان
  6. پیگیری طرح تدوین نقش شهرستان­ها، سازمان­ها، ادارات و یگان­های نظامی در استان
  7. پیگیری طرح تدوین دانشنامه استانی یا دایره المعارف استانی در دفاع مقدس
  8. بازدید از مرکز تحقیقاتی و تبادل اطلاعات مرتبط با مراکز تحقیقاتی
  9. برگزاری جلسه هم اندیشی منطقه­ای «فارس، یزد، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد» در خصوص عملکردمدیریت­های تحقیقات
  10. برگزاری کمیسیون­های تخصصی در حوزه تحقیقات، مطالعات و آموزش
  11. ­­­­برگزاری جلسات تخصصی با روئسا و معاونین آموزشی دانشگاه­های استان
  12. تقویت کتاب استان شناسی ، فصل دفاع مقدس کتاب دوم راهنمایی با مشارکت آموزش و پرورش
  13. طرح تدوین جغرافیای وقایع استان در دفاع مقدس
  14. گردهمایی علمی و پژوهشی پیشکسوتان دفاع مقدس با مشارکت ساز مان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح استان
  15. راه اندازی کمیته­ی استانی درس دفاع مقدس
  16. حمایت از فعالیت­های علمی و پژوهشی مرتبط با حوزه دفاع مقدس
  17. انعقاد قراردادهای همکاری با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی

ب) مطالعات تاریخ شفاهی  (شامل دو زیر شاخه  اسناد دفاع مقدس- کتابخانه)

  1. انجام مصاحبه­های تاریخ شفاهی بصورت موضوعی و فرد محور
  2. تدوین متن نهایی تاریخ شفاهی
  3. ارائه تاریخ شفاهی جهت چاپ و انتشار طبق قوائد پژوهشگاه
  4. راه اندازی مجمع پیشکسوتان دفاع مقدس
  5. راه اندازی ایستگاه سیار خاطرات بصورت موضوعی در یگان­ها و ادارات
  6. ثبت و تدوین تجارب علمی و عملی دفاع مقدس به منظور حفظ، صیانت و جلوگیری از تحریف، فراموشی و نابودی

اسناد دفاع مقدس

  1. جمع­آوری اسناد و مدارک دفاع مقدس به صورت فراخوان عمومی
  2. ساماندهی اسناد مکتوب و غیر مکتوب
  3. راه اندازی نرم افزار مأوا و ورود اطلاعات به سیستم مربوطه
  4. ارسال گزارش با فرمت دیجیتالی اسناد و مدارک به پژوهشگاه
  5. استفاده از فن­آوری نوین در نگهداری اسناد و مدارک
  6. توسعه­ی استانداردهای شناسایی، جمع­آوری، نگهداری و تدوین اسناد
  7. ایجاد ظرفیت و قابلیت تشخیص و تأیید اصالت اسناد و مدارک توسط فرماندهان ارشد نظامی
  8. ایجاد بانک اطلاعاتی اسناد و مدارک و امکان دسترسی دستگاه­ها و اشخاص حقیقی و حقوقی به منابع و اسناد مرجع و جامع

کتابخانه

  1. ایجاد یا توسعه­ی کتابخانه دفاع مقدس در مراکز آموزش عالی
  2. تجهیز کتابخانه­ی تخصصی و ایجاد بانک اطلاعاتی و کتابت دیجیتالی
  3. توسعه­ی منابع علمی پژوهشی و کتابخانه­ای در سطح داخلی و بین المللی
  4. توسعه­ی سامانه­ی الکترونیکی و اشتراک­گذاری کتاب­های دفاع مقدس و دانش دفاع مقدس

  ج:آموزش

  1. شناسایی، جذب و تکمیل پرونده برای اساتید جدید
  2. دریافت گواهی تایید صلاحیت امنیتی از حفاظت بنیاد جهت اساتید جدید
  3. ارسال پرونده تکمیل شده اساتید به دفتر جذب در تهران
  4. معرفی اساتید در طی ۲ دوره به آموزش متمرکز در تهران
  5. نظارت و کنترل و ارزشیابی از عملکرد اساتید و ارائه به پژوهشگاه
  6. پیگیری و تشکیل جلسه شورای ارزشیابی در پژوهشگاه جهت تمدید گواهی اساتید
  7. هماهنگ و یکسان سازی لیست اساتید باپژوهشگاه
  8. ساماندهی، توسعه و ارتقاء سطح علمی اساتید
  9. راه اندازی مراکز مطالعاتی و کانون نخبگان در مراکز آموزش عالی درحوزه دفاع مقدس
  10. راه اندازی نشست های تخصصی در مراکز آموزش عالی با حضور استادان دفاع مقدس
  11. توسعه درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه هایی که به نوعی درس را ارائه ننموده اند
  12. توسعه امکانات و وسایل کمک آموزشی جهت استادان درس دفاع مقدس
  13. پیگیری در خصوص راه اندازی دانشکده علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه ها در صورت امکان دریافت مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی
  14. پیگیری و راه اندازی درس دفاع مقدس در حوزه های علمیه، سازمانها و ادارات دولتی و پادگان های آموزشی وابسته به نیروی های مسلح تحت عنوان آموزش ضمن خدمت
  15. توسعه درس آمادگی دفاعی در مدارس آموزش و پرورش و تشکیل کلاس­های آموزشی جهت مربیان آمادگی دفاعی
  16. ایجاد برنامه های روایت گری در سطح آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی توسط استادان دفاع مقدس
  17. آموزش و انتقال مفاهیم و ارزش­های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در تمامی ظرفیت­ها و فعالیت­های آموزشی
  18. توسعه­ی توان تخصصی اساتید، دبیران و مربیان حوزه دفاع مقدس و تشکیل دوره­ها